donderdag 24 juli 2014

Ferizaj

Twee weken geleden, tijdens de voorbereidende lesweek, werd ons verteld dat iedereen wel een keer licht in het hoofd werd tijdens een OK en dat je dan maar het beste snel kunt gaan zitten voordat je flauwvalt. Ik dacht toen: "Nah, dat zal wel meevallen". Maar vandaag was het mijn beurt.

Het was weer eens laat geworden gisteravond en ik had vanmorgen niet ontbeten. Tijdens de OK van vanmorgen stond ik op een trappetje mee te kijken met de operatie en ik merkte dat ik me niet zo lekker voelde. Ik dacht dat het wel weg zou trekken, maar het werd steeds erger. Ik was gelukkig wel zo slim om van het trappetje af te komen en de OK te verlaten. Ik zat nog maar net op een stoel in de gang en toen stond één van de anesthesiologen naast me om m'n pols te voelen. Ze riep richting één van de zusters: "bradycardie" en vervolgens nog een heel verhaal waar ik geen touw aan vast kon knopen. Voordat ik het wist stond z'n m'n gezicht te deppen met koud water en een halve minuut later lag ik op een onderzoeksbank en kreeg water met suiker en citroen te drinken. Ik werd gesommeerd om te blijven liggen en ondanks dat ik me nogal opgelaten voelde heb ik daar toch maar naar geluisterd. Gelukkig voelde ik me al snel weer goed en heb ik m'n lesje geleerd dat ik 's ochtends gewoon moet ontbijten, zeker als het OK-dag is.

Toen ik klaar was met werken vroeg Florim me of ik zin had om mee te gaan naar Ferizaj, omdat hij daar wat spullen op moest halen. Ik hoefde hier geen seconde over na te denken, ik had wel zin in een uitje. Het is de eerste keer sinds ik heir ben aangekomen dat ik Prishtina uit ben geweest en het was m'n eerste keer in een bus in Kosovo. Impulsieve acties pakken altijd het beste uit en zo ook deze. Het was echt een hele gezellige middag en ik heb weer een stukje meer van Kosovo gezien.

Ferizaj ligt ten zuiden van Prishtina


















Wachten op de bus in Prishtina.













M'n buskaartje












Een paar foto's vanuit de bus

































Ferizaj



































In Kosovo zijn er drie twee religies, de Islam en het Christendom, de Christenen behoren tot de Katholieke of de Oosters-orthodoxe kerk. Dit geeft echter nooit problemen, zo staan in Ferizaj een Moskee en Orthodoxe kerk vlak naast elkaar.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten